Säädyt
"Suutari pysyköön lestissään"
1800-luvun alussa sääty-yhteiskunta oli voimissaan Suomessa. Yhteiskuntaluokat olivat syntyneet Suomeen Ruotsin vallan alla ja jatkoivat elämäänsä Venäjän vallan alla. Tämä tarkoitti sitä, että jokaisella ihmisellä oli oma sosiaalinen paikkansa yhteiskunnassa, jonka syntyperä määritti, ja tältä paikalta poistuttiin harvoin. Säätykiertoa oli vähän ja yhteiskunta oli paikallaan pysyvä eli muuttumaton.
Säätyajattelu kahlitsi kaikkea elämässä ammatinvalinnasta puolisonvalintaan, käytöstapoihin ja pukeutumiseen. Jokaviikkoinen kirkossa käynti ilmensi hyvin sekä säätyjen että sukupuolten välistä arvojärjestystä. Jumalanpalveluksissa edessä istuivat varakkaat ja kansa miehitti takaosan ja lehterit. Naiset ja miehet istuivat myös erillään.
Suomessa
säätyjä olivat aatelisto, papisto, porvaristo ja talonpojat. Näillä
ryhmillä oli omat etuoikeutensa, jotka keisari oli vahvistanut.
Arkipäiväisessä elämässä säätyjako ilmeni jakona säätyläisiin ja
rahvaaseen. Säätyläisten osuus oli koko Suomen väestöstä vain noin 1,5%,
mutta silti he miehittivät yhteiskunnassa korkeimmat virat. Tämän
lisäksi oli ihmisiä, jotka eivät kuuluneet mihinkään säätyyn ollen näin
säädyttömiä.
Säätyläisten elämänmenoa
Herrasväki koostui monenkirjavasta joukosta, joka sai elantonsa
erilaisista ammateista. Säätyläisiä toimi lääkäreinä, upseereina,
opettajina, pappeina ja kauppiaina. Keskeinen osa säätyläisistä olivat
virkamiehet. Yleisesti ottaen ruumiillinen työnteko ei kuulunut
säätyläisille. Maaseudulla säätyläiset asuivat herraskartanoissa ja
kaupungissa virkataloissa. Säätyläisten elämänmenoa määritti vahva usko
oman yhteiskuntaluokan ylemmyydestä säädyttömiin verrattuna. Tätä
arvojärjestystä ilmennettiin käytöstavoilla, koulutuksella ja
maailmankatsomuksella. Säätytietoisuus vahvisti yhteiskunnan
muuttumattomuutta.
Säätyläiset muodostivat yhteiskunnassa sivistyneistön, joka erottui tavallisesta kansasta oppineisuutensa varjolla. Vielä autonomian ajan alussa myös ruotsin kieli erotti säätyläiset suomea puhuvasta rahvaasta. Aateliston piirissä ruotsin kieli säilytti asemansa pisimpään ja tässä säädyssä vaalittiin kauimmin Ruotsin vallan aikaisia tapoja. Lahjakkaille talonpoikaissäädyn nuorille pojille ruotsin kielen osaaminen ja koulunkäynnin mahdollisuus tarjosivat keinon nousta pappis- tai porvarissäätyyn.
Tämän tyyppinen säätykierto lisääntyi pikku hiljaa, vaikka puolisoa haettiin vielä tiukasti säädyn sisältä erityisesti aateliston keskuudesta. Tapa menetti merkitystään vasta 1800-luvun loppupuolella jolloin aatelismiehet ottivat morsiamensa yhä useammin aatelittomien keskuudesta. Myöhemmin myös valtion palveluksessa olleita voitiin aateloida, jolloin etevä virkamies pystyi nousemaan aatelissäätyyn.
Aatelisto vaali omia perinteitään, jotka
noudattivat yleiseurooppalaisia yläluokan tapoja. Suvun korostaminen oli
keskeistä aateliskulttuurissa. Miesten keskittyessä hoitamaan suvun
maa-alueita ja korkeita virkoja, naisten tehtävänä oli synnyttää lapsia
sukutilan perijöiksi ja huolehtia palvelusväestä, jota kartanoissa oli
parhaimmillaan kymmeniä.
Naisen elämä oli usein joutilasta ja
tytön kasvatuksessa keskityttiin hyvin tapojen omaksumiseen ja kevyiden
töiden tekemiseen, kuten kudontaan ja maalaamiseen. Aateliston
elämäntyyli oli rikasta ja suosi ajan trendejä esimerkiksi
rakentamisessa ja pukeutumisessa. Aateliskartanot olivat maalla usein
seuraelämän keskuksia .
Pappila edusti rahvaalle sivistyneen ja
moraalisen elämän maamerkkiä maaseudulla. Pappeja kunnioitettiin ja he
opettivat kansaa elämään nuhteessa ja pitivät yllä köyhäinhuoltoa.
Pappila oli maatila, jossa ruoka tuotettiin omasta maasta aivan kuten
maaseudulla yleensä. Pappilat juurruttivat talonpoikien keskuuteen myös
uusia maanviljelyksen keksintöjä ja pitivät näin yllä taloudellista
tietoutta. Papit ottivat vastuulleen myös kansan valistustyön. Pappien
vaimot, ruustinnat, olivat kunnioitettuja talon emäntiä, joiden apuna
oli talouden hoidossa piikoja ja palveluväkeä.
Porvaristoon
kuuluivat kauppiaat ja käsityöläiset, ja tämä keskiluokka kansoitti
kaupungit. Kaupunkeja oli autonomian ajan alussa varsin vähän ja
suurimpia niistä olivat Turku, Helsinki ja Oulu. Kauppaa sai käydä vain
kaupungeissa eikä maaseudulla ollut tätä etuoikeutta. Kuilu kaupungin
rikkaimman ja köyhimmän porvarin välillä oli usein suuri. Porvarissäädyn
sisällä oli varsin varakkaitakin kauppiassukuja, joiden elämäntyyli
jäljitteli aateliston mallia. Maaseudun käsityöläiset eivät kuuluneet
porvareihin.
Säädyttömien kohtalo
Maaseudun tilattomat ja kaupunkien työväestö olivat alati paisuva väestöryhmä. Palveluspakko varmisti sen, että jokaisella oli oltava voimassa oleva palvelussuhde tai ihminen, jonka "suojeluksessa" oltiin. Irtolaisiksi nimitettiin ihmisiä, jotka olivat vailla työtä ja kodittomia. Nämä ihmiset muodostivat uhkan yhteiskuntarauhalle, sillä joutoenolon nähtiin vauhdittavan rikollisuutta ja muita epäkohtia.
Lähteet: Hallinto ja sääty-yhteiskunta Suomessa
Wikipedia: Sääty